Ons milieuvriendelijke pand

Op de pagina “Geschiedenis” en in het boek “40 jaar Overal” dat je daar kunt downloaden, kun je vinden hoe we als vrijwilligersclub aan ons huidige mooie pand zijn gekomen. Op deze pagina gaat het over het pand zelf.

Het pand van stichting Overal is zo milieuvriendelijk mogelijk gebouwd en wordt zo milieuvriendelijk mogelijk gebruikt:

Materiaal

We hebben erop gelet dat winning, transport, het gebruik en sloop van een materiaal zo min mogelijk schade aan het milieu veroorzaken. De gebruikte houtsoorten zijn vuren, gelamineerd vuren, lariks en robinia. Voor de isolatie werden schelpen (onder de vloer), Isofloc (=hergebruikt papier, in de wanden), geperste houtvezels (op het dak) en kurk (her en der) gebruikt. De slimme manier van funderen maakte dat we maar heel weinig beton hoefden te gebruiken.

Energie

Door de grote glaswand op het zuiden warmt het pand zich voor een groot deel zelf op. Goede en milieuvriendelijke isolatie (zie materiaal) zorgt voor minimaal warmteverlies. Door de warmtemuren is er in het pand een aangename stralingswarmte, afgegeven door een hoogrendementsketel met weersafhankelijke regeling. Zonnepanelen op het dak zorgen voor een groot deel voor de nodige elektriciteit. Energiezuinige LED verlichting beperkt ook het energieverbruik.

Water

Het plantendak (sedum), de bezinkputten voor regenwater achter het pand zorgen voor het behoud van regenwater. De waterbesparende kranen beperken het waterverbruik. Voor de bewatering van de tuin wordt het eigen grondwater gebruikt

Gezond binnenmilieu

Door de natuurlijke materialen, de manier van verwarmen en het open “ademende” karakter van het gebouw is het er altijd aangenaam.